Vinterförvaring (och vinteruppställning) av husbil/husvagn:
Här nedan kommer några viktiga detaljer inför denna process:
Parkera fordonet, om du har möjlighet, i en täckt, torr och möjligtvis ventilerad lokal. Det behöver dock inte vara uppvärmt.
Finns inte denna möjlighet så går det lika bra att ha den utomhus!
Glöm inte garage-försäkring, även fast husbilen/husvagnen är avställd, då oturen även kan slå till mot den plats ditt fordon står i/vid under vintern.
Tänk speciellt på att tömma vattentankar, varmvattenberedare och toaletten samt förse fordonet med 1-2 torrbollar – beroende på storlek.
Speciellt för husbilen:
Lägg i en växel, låt inte handbromsen vara åtdragen då den kan låsa sig.
Strö talk på vindrutetorkarens torkarblad av gummi och lyft upp dom från rutan.
Töm INTE motorns kylsystem.
Batterier/El:
Batterierna skall ses över. Kontrollera laddningsstatus och vattennivå. (Ibland handlar det om originalbatterier som är slutna, d.v.s det går inte att fylla på med vätska och då behöver man givetvis inte tänka på det.)
På motorbatteriet ska pluspolen lyftas av eftersom det alltid sker en viss förbrukning om det är anslutet.
Bodelsbatteriet/-erna skall ni se till att de är fulladdade innan batteripolen lyfts av för att förhindra frysrisk.
Man får inte under några omständigheter ladda ett gel-batteri med en vanlig batteriladdare. Man kan då bränna sönder batteriet.
Ladda inte syra-batterier med en laddare som är avsedd för gel-batterier. Det är stor risk att laddaren går sönder.
Använd bara helautomatisk laddare, annars finns risken att man bränner sönder batterierna om de överladdas.
Ta reda på vad som gäller för era batterier innan ni underhållsladdar inför vintern, så får ni batterier som håller längre.
Vid felaktig hantering eller laddning upphör garantin att gälla.
Glykol:
Kontrollera fryspunkten på bildelens kylarvätska.
Däck:
Pumpa extra mycket luft i däcken när fordonet skall stå uppställt en längre tid, för att förhindra att dom blir ”platta”.
Man behöver inte rulla bilen med jämna mellanrum för att däcken ska behålla sin rundning.
Vattensystem:
Vattensystemet måste tömmas för att förhindra att ledningar och kopplingar fryser. Detta gäller även om fordonet står i ett uppvärmt utrymme – då strömmen kan gå och lokalen kyls ner.
Ställ kranarna i öppet läge mellan varmt och kallt.
Lägg ner duschslangen så att eventuellt vatten i slangen rinner ut.
Töm färsk- och spillvattentankarna.
Öppna tappkranarna helt.
Töm toaletten och skölj gärna ur den med något antibakteriellt medel för att förhindra obehagliga lukter som ”biter sig fast”.
Häll i en liten mängd koncentrerad spolarvätska i alla vattenlås (diskho, handfat och duschrum).
Ta ur säkringen till vattenpumpen eller slå av pumpbrytaren om en sådan finns.
Håll kylskåpsdörren öppen med hjälp av t.ex en tidning.
Frysskador ersätts EJ av garantin!
Kondens/Fukt:
Ha antingen ”bovärme” (ca 20 grader) eller ingen värme alls.
Skippa den s.k ”fis-värmen” (ca 5-10 grader) kondens blir som högst då.
Ta gärna ur dynor/textilier då dessa drar åt sig kondens.
Ställ in 1 eller 2 torrbollar som drar åt sig fukten.
Se till att alla ventilationshål är öppna.
Service:
Gör servicen på hösten. På våren kan det vara väldigt långa väntetider!
Dessutom så mår motorn och växellådan bra av att få ny olja inför vintervilan.
Gammal olja innehåller fukt och det är kondensen som är mindre bra för motorn/växellådan.
Slutord:
Glöm inte att tömma fordonet på ALLT ätbart!
Ovälkomna gäster, i form av möss, har en helt fantastisk förmåga att ta sig in i dom minsta vrår.
Köp gärna den batteridrivna Rått- och Musskrämma: Batteri LS925
Den drivs på batteri och kan beställas från skadedjursbekämpning.nu.
Totalkostnaden: inkl Rått- och Musskrämma: Batteri, Batteri 9 v, Fakturaavgift och DHL-service hem, är Ca 402:-.(20171025 med reservation för prishöjning)
Batteriet räcker ca 4 mån och har en räckvidd på 200 kvm.